מהנעשה ברחבי הגלובוס: יומן החוץ עם שלמה ריזל | האזינו

    שלמה ריזל No Comments on מהנעשה ברחבי הגלובוס: יומן החוץ עם שלמה ריזל | האזינו

    כמידי שבוע, מספק לנו כתב חדשות החוץ הצצה לאירועים שונים במדינות שונות בעולם ומסכם לנו את החדשות העיקריות ברחבי הגלובוס | יומן החוץ

    שלמה ריזל
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בים התיכון התרחש בשבועיים האחרונים מאבק חרישי, תת-ימי בין המערב לבין רוסיה. כאילו לא די בזירות המאבק ביניהן בקוטב הצפוני, במזרח אירופה, בים הבלטי ובחופי המדינות הסקנדינביות, שני הצדדים היו במירוץ מול השעון למציאת שרידיו של מטוסי ה-f35 הבריטי שהתרסק במערב הים התיכון אחרי שהמריא מנושאת מטוסים בריטית. 

    הסיבה להתרסקות היתה כיסוי מנוע שלא הוסר ונשאב לתוככי המנוע האדיר של המטוס, והרוסים שמשייטים דרך קבע בים התיכון הזרימו לאזור כוחות ימיים ובהם לפחות צוללת אחת, כדי להגיע ראשונים לשרידי המטוס וכך לנסות לפענח את סודותיו. 

    הבריטים ואיתם ארה"ב ומדינות המערב הבינו את הסכנה ובשבוע שעבר פרסמו כי הבריטים הצליחו לאתר את מיקומו של המטוס. 

    לפני שנשמע ידיעה על התרסקות המטוס שמלווה בסרטון נדיר המראה את הפיצוץ ונפילתו למים, כדאי להסביר שהמטוס לא שקע ישירות לים. באזור היו זרמים בגלל תנועת נושאת המטוסים, והמטוס שייט עד שהגיע לקרקעית העמוקה. זו הסיבה שנוצר רדיוס חיפוש נרחב על פני כמה וכמה קילומטרים. הפעם, המערב ניצח. 

    שיחות הגרעין

    והעימותים מול המערב לא מסתיימים במעמקי הים התיכון, אלא נמשכים גם בווינה בירת אוסטריה, בשיחות הגרעין מול איראן. במקרה הזה, למרבה הצער המערב לא רואה באיראן אוייבת מסוכנת כפי שהוא רואה ברוסיה, וזה גורם לאיראנים להרים את הראש ולדרוש עוד ועוד תנאים בלתי היגוניים. 

    הנה כאן נשמע דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיב-זאדה אומר כי ההסכם עם המעצמות לא יהיה בנוסחת "צעד אחר צעד" אלא הסכם על הכל. לדבריו, איראן לא תסכים להסכם ביניים והיא רוצה באופן מיידי את הסרת הסנקציות. עוד לדבריו,  "איראן לא ממהרת אך היא לא תאפשר שיבזבזו את זמנה. ובמילים אחרות איראן רוצה שוב הכל או לא-כלום

    עיראק

    והנה עוד משהו שקשור כנראה לאיראן. אירוע שהתרחש רק הבוקר אחרי שנים של שקט, כאשר לפחות ששה עשר בני אדם נהרגו היום בפיגוע תופת בעיר הנמל בצרה שבדרום עיראק, אבל ברור שמדובר בניסיון להצית שוב את האש בין הסונים לשיעים בעיראק, כחלק ממלחמתלה של איראן לנכס לעצמה את עיראק. כשארה"ב והמערב מתחננים לשבת איתם למו"מ ברור שגם במקרה הזה האיראנים ילכו עד הסוף, גם במחיר חיי חפים מפשע. 

    סעודיה

    והנושא הבא קשור גם הוא לאיראן. נשיא צרפת עמנואל מקרון שביקר בימים האחרונים בסעודיה, ניפק אמירה נעימה לאוזן הישראלית ולפיה ישראל אמורה לקבל מידע מהמו"מ בין המעצמות לאיראן. ככל הנראה מדובר רק במשהו מן השפה ולחוץ, אבל זו אמירה מעניינת. 

    מקרון עסק עם מארחיו הסעודים במגוון נושאים וביניהם בעיקר במשבר בלבנון. צרפת רואה בלבנון מדינת חסות מהימים בהם כבשה אותה אחרי מלחמת העולם הראשונה ועד לעצמאותה, והסעודים בוחשים בה עמוקות אבל חוששים מההתערבות האיראנית בכל מה שקורה. 

    במהלך פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן חייגו השניים יחד לראש ממשלת לבנון והציעו לו פתרון למשבר הפוליטי במדינה. 



    0 תגובות